Handelsnaam

Tips bij het kiezen van een handelsnaam

Waar moet u op letten bij het kiezen van een handelsnaam? Een aantal tips:

Voorkom verwarring met al bestaande handelsnamen

Hoe meer de schrijfwijze en/of klank van uw bedrijfsnaam lijkt op een al bestaande handelsnaam, hoe groter de kans op verwarring. Zeker als u dezelfde of vergelijkbare werkzaamheden uitvoert en/of er overlap is in het werkgebied. Kijk niet alleen op de website van de Kamer van Koophandel naar geregistreerde handelsnamen, maar zoek ook verder op internet. Een handelsnaam hoeft niet per se ingeschreven te staan in het Handelsregister.  Het is de naam waarmee het bedrijf naar buiten treedt.

Is er al een merk dat lijkt op uw handelsnaam?

Vergeet niet te checken of er niet al een merk is dat lijkt op door u beoogde handelsnaam. Een geregistreerd merk geniet sterke bescherming. Zie ook onze pagina over Merken.

Wees eerlijk

Doe uw bedrijf niet groter of anders voor dan het is.

Kies een handelsnaam die niet beschrijvend is

De handelsnaam is het onderscheidingsteken van je bedrijf. Als die handelsnaam dan beschrijvend is (bijv. ‘De Groenteboer’) dan is dat weinig onderscheidend of herkenbaar als úw bedrijf. Bovendien bieden beschrijvende handelsnamen weinig bescherming. U kunt andere groenteboeren in de regio niet verbieden het woord ‘groenteboer’ in hun naam te gebruiken. Dat zou oneerlijke concurrentie in de hand werken.

Check of de ‘bijbehorende’ domeinnaam nog vrij is

Twijfels of die leuke beoogde handelsnaam niet teveel lijkt op een al bestaande handelsnaam of merk? Kies dan eerder voor de veilige weg. De rechtspraak op dit gebied is sterk casuïstisch en het is lastig te voorspellen of een handelsnaam als verwarrend zal worden aangemerkt. Als u dan bedenkt dat als u in rechtszaken over dit onderwerp in het ongelijk wordt gesteld, u kunt worden veroordeeld om de volledige proceskosten van de andere partij te vergoeden (anders dan bij andere rechtsgebieden, waar vaste staffels gelden), dan kan zo’n procedure dus veel geld kosten.

Wilt u meer weten over dit onderwerp, lees dan ook de blog van Cora Blaak over Marketing en reclame

Mr. B. (Benne) van Leeuwen
Er liggen kansen in iedere lastige situatie
Mr. J.A. (Jeroen) de Waard
Maatwerk zonder ballast
Mw. Mr. V.J.C. (Vanessa) Pieters
Persoonlijke zaken vragen om een luisterend oor
Mw. Mr. J.J. (Cora) Blaak-Looij BA
Oplossingsgericht, niet denkend in problemen
Mr. J.A.M. (Jos) de Kerf
Uw advocaat, voor dienstverlening op maat!
Mw. Mr. W. (Wendy) van der Sande
Grensverleggend, voor de beste oplossing
Mr. J.S.W. (Jan-Willem) van Vossen
Creëren en identificeren van kansen