Bedrijfsruimte

Slecht (ver)huurderschap

Het verhuren, maar ook huren van bedrijfsruimte kan lucratief zijn zolang zowel de huurder als de verhuurder zich netjes aan alle afspraken uit de huurovereenkomst houden. Helaas is dit niet altijd het geval.

Huurders hebben o.a. de verplichting om tijdig de huur op de overeengekomen wijze te voldoen. Als de huurder echter in financieel zwaar weer terecht komt dan zal op en duur de huur niet tijdig meer betaald worden. De huurder mag daarnaast geen overlast veroorzaken. Veel huurders realiseren zich niet dat zij ook verantwoordelijk zijn voor gedragingen van degenen die met hun toestemming gebruikmaken van het gehuurde, zoals bezoekers, personeel en onderhuurders. Tot slot moet de huurder het gehuurde overeenkomstig de overeengekomen bestemming gebruiken. Als het gehuurde alleen gebruikt mag worden als opslagruimte dan mag een huurder niet zomaar een restaurant gaan exploiteren in het gehuurde.

Bovenstaande verplichtingen worden door huurders zoals gezegd niet altijd nagekomen. Als verhuurder wil men in die gevallen vaak zo snel mogelijk van de huurder af. Om snel van een huurder af te komen heeft een verhuurder echter een vonnis van de rechtbank nodig. Het liefst beschikt een verhuurder zo snel mogelijk over een dergelijk vonnis. De advocaten van VLDW Advocaten kunnen verhuurders adviseren bij het beëindigen van de huurovereenkomst en indien nodig een ontruimingsprocedure starten bij de rechtbank.

Ook verhuurders hebben verplichtingen. Zo moet een verhuurder het gehuurde ter beschikking stellen en een rustig huurgenot verschaffen. Daarnaast moet een verhuurder tijdig onderhoud uitvoeren. Vooral over dit laatste punt wordt in Nederland veel geprocedeerd. Onderhoud betekent namelijk kosten en die willen verhuurders juist zo laag mogelijk houden. De advocaten van VLDW Advocaten kunnen u adviseren omtrent bovengenoemde verplichtingen en kunnen indien nodig een procedure starten om de verhuurder te dwingen zijn (onderhouds)verplichtingen na te komen.