Bouwrecht

Overeenkomsten

Overeenkomsten spelen in veel branches een belangrijke rol. Er kunnen zaken en termijnen die partijen belangrijk vinden in worden vastgelegd en ook kunnen diverse beperkingen worden overeengekomen. Toch wordt er vaak maar weinig aandacht besteed aan het opstellen van echt goede schriftelijke (!) overeenkomsten en voorwaarden.

Mondelinge of schriftelijke overeenkomsten

Het is namelijk ook van belang dat overeenkomsten schriftelijk worden aangegaan. Het schriftelijk vastleggen van afspraken is geen vereiste om een overeenkomst tot stand te laten komen; overeenkomsten kunnen ook mondeling worden gemaakt. Maar bewijstechnisch is het zeker een pré als afspraken schriftelijk worden vastgelegd. Een mondelinge afspraak is namelijk stukken moeilijker te bewijzen dan afspraken vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst.

Soorten overeenkomsten in de bouw

Zo zijn ook schriftelijke overeenkomsten in de bouw van essentieel belang; denk daarbij aan aannemingsovereenkomsten die vaak zien op projecten waar aanzienlijke bedragen mee gemoeid zijn. Ook is het belangrijk dat afspraken met ingeschakelde partijen zoals aannemers en onderaannemers goed op papier worden gezet. En tenslotte zijn er ook de algemene voorwaarden die in de bouw een belangrijke rol spelen bij bijvoorbeeld beperking van aansprakelijkheid en schade.