Een webshop starten, hoe zat het ook alweer?

Door: Jannine de Bonte

Kopen via een webshop is tegenwoordig voor een consument niet meer weg te denken. Denk alleen al aan de vele aankopen die rondom Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst worden gedaan. Maar aan welke regels moet een webshop voldoen om haar consumenten te beschermen? In dit artikel zetten we de meest belangrijke op een rijtje.

Contactgegevens vermelden

Op de website moeten de contactgegevens van de verkoper duidelijk zijn vermeld. Denk daarbij aan de naam van de onderneming, het adres van de onderneming, een telefoonnummer, e-mailadres, het registratienummer bij de Kamer van Koophandel (Handelsregister) en een btw-identificatienummer. Voor meer details, lees hier verder.

Duidelijke en ondubbelzinnige prijzen

De prijzen die worden vermeld op de website moeten duidelijk en ondubbelzinnig zijn. Het moet altijd helder zijn welke belasting en leveringskosten van toepassing zijn, en dat die in de prijs zijn inbegrepen. Geen verborgen of plotseling erbij komende kosten! Wanneer een webshop alleen zakelijke klanten bedient, mogen prijzen zonder btw worden vermeld. Maar als ook niet-zakelijke klanten op de webshop kunnen bestellen, moet de prijs met btw worden getoond. De weergave van de prijzen kan anders als misleiding worden gezien. Ook moet de prijs per meeteenheid worden vermeld; dus per meter of kilo.

Wijze van betaling duidelijk vermelden

Op de website moet informatie worden gegeven over de wijze van betaling. Het is belangrijk dat deze informatie voor de klanten vóórafgaand aan het bestellen van een product eenvoudig is te vinden. Belangrijk is dat ook de mogelijkheid wordt geboden om achteraf te betalen. Dit is wettelijk verplicht wanneer consumenten via een webshop kunnen bestellen. Een consument moet de mogelijkheid hebben om minstens 50% van het bedrag achteraf te kunnen betalen (dat is ná aflevering van het product).

Bedenktijd / herroepingsrecht

De niet-zakelijke klant van een webshop heeft 14 dagen bedenktijd. Dit is een wettelijke verplichting en daarvan kan niet van worden afgeweken. De zakelijke klant heeft deze bedenktijd niet. De consument heeft het wettelijke recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product zonder opgave van reden te melden dat hij het product terug stuurt. Daarna heeft de consument nog 14 dagen om het product daadwerkelijk terug te sturen. Dit betekent dus dat het product niet binnen 14 dagen na ontvangst terug hoeft te worden gestuurd; deze termijn is 2x 14 dagen. Op de website moet informatie over deze bedenktijd worden gegeven en moet worden aangegeven op welke manier producten kunnen worden geretourneerd. Er moet ook een modelformulier op de website worden geplaatst waarmee de consument de overeenkomst kan ontbinden. Klanten mogen dit formulier gebruiken, maar zijn dit niet verplicht. Zij mogen ook op een andere manier laten weten dat ze de overeenkomst ontbinden en het product willen retourneren. Deze informatie moet ook weer gemakkelijk en voorafgaand aan het bestellen te raadplegen zijn.

In bepaalde gevallen kan het herroepingsrecht worden uitgesloten, bijvoorbeeld bij bederfelijke waren of als het een maatwerkproduct is dat speciaal voor deze consument is gemaakt. Ook dit moet vóóraf duidelijk worden gemaakt aan de consument. Dat geldt ook bij levering van diensten of digitale inhoud, waarbij de levering van de dienst of de download al direct begint, dus nog tijdens de bedenktijd. Laat de consument dan uitdrukkelijk verklaren dat hij ermee instemt dat direct al gestart wordt met de levering en dat hij afziet van zijn herroepingsrecht.

Bij vragen of voor nader juridisch advies over het inrichten van uw webshop kunt u contact opnemen met Cora Blaak-Looij en Jannine de Bonte-Meijer.

Mr. B. (Benne) van Leeuwen
Er liggen kansen in iedere lastige situatie
Mr. J.A. (Jeroen) de Waard
Maatwerk zonder ballast
Mw. Mr. V.J.C. (Vanessa) Pieters
Persoonlijke zaken vragen om een luisterend oor
Mw. Mr. J.J. (Cora) Blaak-Looij BA
Oplossingsgericht, niet denkend in problemen
Mr. J.A.M. (Jos) de Kerf
Uw advocaat, voor dienstverlening op maat!
Mw. Mr. W. (Wendy) van der Sande
Grensverleggend, voor de beste oplossing
Mr. J.S.W. (Jan-Willem) van Vossen
Creëren en identificeren van kansen